Button like

Mencari Nama

Monday, September 20, 2010

Muhammad Fikri b md amin

.
.
.
.
.
<photo>
muhammad fikri b md amin

Kembali ke generasi ketiga
Kembali ke generasi kedua
Kembali ke generasi pertama

Saturday, September 18, 2010

Nor Azwa

.
.
.
.
<Photo>

Nor Azwa + Mohd Azmir
|
Anak
|_____ ?????

Tinggal di Tg Malim

Kembali ke generasi kedua
Kembali ke generasi pertama

Saiful Bahri

.
.
.
<photo>

Saiful Bahri + Hasila
|
Anak
|_____ Adib Daniel

Kembali ke generasi kedua
Kembali ke generasi pertama

Azhari

.
.
.
.
.


Azhari + ?????
|
Anak-anak
|_______  Abu Safwan
|__________ Abu Muaz
|______________ Abu Danial
|___________________ Ummu Khadijah
|_______________________ Ummu Humairah


Bertugas di Bahagian Kawal Selia Beras, Jabatan Pertanian, Ipoh
Kembali ke generasi kedua
Kembali ke generasi pertama

Nor Hashimah

.
.
.
.
<Photo>
Nor Hashimah + Md Noor b Tukijan
|
Anak-anak
|_____ Mohd Hafiz
|________ Mohd Amirudin
|___________ Nurul Yakin
|________________ Nurul Syakira
|____________________ Nurul Hamimah


Kembali ke generasi kedua
Kembali ke generasi pertama

Nor Faeizah

.
.
.
.
<photo>
Nor Faeizah + Mohd Kamal
|
Anak
|_____ ?????

Tinggal di Sg Manik, Teluk Intan

Kembali ke generasi kedua
Kembali ke generasi pertama

Ahmad Faizzi b. Masri

.
.
.
<photo>

Ahmad Faizzi b. Masri

Kembali ke generasi ketiga
Kembali ke generasi kedua
Kembali ke generasi pertama

Ahmad Fauzan b. Masri

.
.
.
<photo>

Ahmad Fauzan b. Masri

Kembali ke generasi ketiga
Kembali ke generasi kedua
Kembali ke generasi pertama

Halimaton

.
.
.
.
Halimaton bt Hj Ahmad Sidek + MD Amin b Hj Dari
|
Anak-anak
|___ Muhammad Fikri
|______ Muhammd Fahrurrazie
|_________ Muhammad Fawwazul Khair
|_____________  Mohd Faizzul Akhyar
|________________ Nurul Farhana Atiqah
|_____________________ Nurul Farihin




Kembali ke generasi kedua
Kembali ke generasi pertama

Mohd Faizzul Akhyar b Md Amin

.
.
.
<photo>
Mohd Faizzul Akhyar b Md Amin +


Kembali ke generasi ketiga
Kembali ke generasi kedua
Kembali ke generasi pertama

Akmal Izwah bt Masri

.
.
.

Akmal Izwah bt Masri + Shariff Munawar b. Shariff Abd Aziz
|
Anak-anak
|__ Aaliyah Batrisya
|___  Shariff Mabshal
|_____  Shariff Musthoffa

Maklumat:
email :  izwah_m@yahoo.com.my
facebook : http://www.facebook.com/izwah
Tinggal di Puncak Alam, Kuala Selangor, Selangor Darul Ehsan

Kembali ke generasi ketiga
Kembali ke generasi kedua
Kembali ke generasi pertama

Hjh Latifah Sidek

.


 
Hjh Latifah Sidek
|
Anak-Anak
|_____ Akmal Izwah bt. Masri
|___________ Ahmad Fauzan b. Masri
|________________ Ahmad Faizzi b. Masri

Kembali ke generasi pertama
Kembali ke generasi kedua

Maklumat keluarga
Akan dikemaskini

Friday, September 17, 2010

Hj Ahmad Sidek

.
.
.

Hj Ahmad Sidek + Hjh Kalthom


|
|
Anak-Anak
|
|__ Hj Mohamad Zin
|___ Hj Abdul Razak (Allahyarham)
|____ Hj Ahmad Mokhtar
|_____ Hamdan
|_________ Abdul Halim (Allahyarham)
|___________ Hjh Latifah
|_____________ Siti Khasanah
|________________ Abdul Rasid
|___________________ Halimah
|_______________________ Nasruddin
|___________________________ Halimaton

Kediaman Allahyarham Hj Ahmad Sidek di Kg.Selabak, Teluk Intan, Perak.


Kembali ke generasi pertama

Hj Abdullah



Hj Abdullah (Allahyarham) + Hjh Rahimah
 |
Anak-Anak
|
|______ Hjh Muhamad Khalid (Tapah)
|
|____________ Asa'ari (Allahyarham)
|
|___________________ Hjh Soleha
|
|________________________ Hjh Mardhiah
|
|________________________________ Hjh Misbah
|
|________________________________________ Hj Azam
|
|_______________________________________________ Ahmad Hafiz

Info:
Kembali Kerahmatullah pada: 16. 10. 2005 / 12 Ramadhan 1426 jam 10.35 pagi  di Hospital Kampar dan dikebumikan di Tanah Perkuburan, Taman Sentosa, Kampar


Gambar terkini:



Kembali ke generasi pertama


Hjh Jasminah






Gambar Allahyarhamah Mbah Jasminah




Dari kiri : Hjh Tamimah, Hjh Jasimah dan Hjh Jasminah (Ibu)
Berdiri : Zainal Abidin



Hajjah Jasminah + Ripin
anak
|
|_____   Tamimah


Hajjah Jasminah + Sadikin
anak
|
|______  Jasimah

Hajjah Jasminah + Tarman
anak
|
|______ Zainal Abidin


Kembali ke generasi pertama

Hjh Onah


<tiada data setakai ini>


Kembali ke generasi pertama

Daman Huri

Daman HuriWan Saliha
Anak-Anak;
Ainul Maisara
Sufia Hanis


Kembali ke generasi kedua
Kembali ke generasi pertama



Hj Mohd Khairuddin

Hj. Mohammad Khairuddin + Hjh Tuminah bt Abd Mohin

Keluarga besar Ust Khairuddin (Hari Raya Aidilfitri 2010) : Semua ada sampai ke cucu kecuali sorang je..
Anak-Anak
|_______ Azhari
|__________ Daman Huri
|______________ Saiful Bahri
|__________________ Nor Azwa
|______________________ Nor Mahani
|_________________________ Nor Ain
|____________________________ Zainal Fitri
|_______________________________ Nor Asyikin


Kembali ke generasi pertama
Kembali ke generasi kedua

Hj Abdul Hamid

Hj Abdul Hamid + Hjh Sutinah + Hjh Jariah + Hjh Khatiah
|
+ Allahyarhamah Hjh Sutinah Mansor
|___ Hj Mohd Isa
|_______ Hj Mohd Khairuddin
|__________ Hj Mohd Rafae
|_____________Hjh Siti Rafeah
|________________ Siti Khatijah
|___________________ Hjh Siti Normah
|______________________Hjh Naemah
|________________________ Siti (?)
|___________________________ Shafeiyah
|______________________________ Mohd Khir Salleh
|__________________________________ Mohammad Azizudin

+ Allahyarhamah Hjh Jariah
|______ Rashidah
|_________??????


+ HjhH Khatiah(Tiada zuriat)

Kembali ke generasi pertama

KIYAI MUHAMMAD ASIF

KIYAI MUHAMMAD ASIF BIN KARIANI AL-BANTANI
(1855 - 1959)


                                   Mbah Hj Asif + Mbah Aminah

Anak-Anak
|
|_____ Hjh Onah                         
|
|________ 'Wak Jah' (telah meninggal dunia pada usia 20an)
|
|____________ Hjh Jasminah                 
|
|________________ Hj Ahmad Sidek
|
|________________________ : Hj Abd Hamid 
|
|_________________________________ : Hj Abdullah

Info:  


Mbah Kiyai Mohammad 'Asif bin Karyani adalah satu nama yang amat sinonim dalam bangunnya sebuah sebuah penempatan yang bernama Kampung Selabak. Beliau dikatakan berasal dari Banten, iaitu salah satu daripada provinsi di Pulau Jawa, Indonesia. Hijrahnya beliau membawa diri ke Semenanjung Tanah Melayu akibat daripada gagalnya usaha penentangan terhadap penjajah Belanda pada tahun 1880an dan menjadi orang buruan pihak penjajah.

(Namun, hampir tiada bukti jelas untuk menyokong fakta di atas, begitupun, jika diukur dengan masa dan jalur peristiwa, ia mungkin juga ada kaitan dengan pengkisahan sejarah di sini, sini dan di sini)

Sejarah berkaitan dengan beliau amatlah sukar diperolehi memandangkan tiadanya pengumpulan maklumat terutamanya daripada waris terdekatnya. Persoalan lain juga timbul adakah mbah Asif ini sengaja untuk menyembunyikan identiti beliau yang sebenar dan keberatan untuk menceritakan salasilah beliau. Malah, menurut orang yang pernah hidup sezaman dengannya, beliau kerap bertukar ganti nama sehingga lebih kurang 5 kali. Namun begitu, beliau lebih dekat untuk dikenali dengan nama Muhammad Asif atau Lebai Asep atau Hasib sahaja.

Salasilah Keluarga dan hidup Mbah Kiyai Asif

Berdasarkan fakta yang diperolehi, Mbah Kiyai Asif telah lahir pada tahun 1855 di Tanah Jawa. Setelah berhijrah ke Tanah Melayu, beliau mertemu jodoh dengan Mbah Nyai Aminah Binti Abdullah semasa bekerja di Ladang Tebu Batu 5 (kini Sungai Rubana). Beliau dikurniakan 6 orang anak iaitu Unah, Jasminah, Ahmad Sidek, Abdul Hamid dan Abdullah. Juga dikatakan mereka mempunyai seorang lagi zuriat yang dikenali sebagai "Wak Jah" (anak ke dua) tetapi telah meninggal dunia pada usia 20an. Selain itu, beliau juga memperisterikan seorang lain yang bernama Mbah Kamtinah Binti (?), tetapi tiada dikurniakan sebarang zuriat. (Terdapat juga maklumat mengatakan selain "Wak Jah",  Mbah Kiyai Asif juga mempunyai seorang lagi anak yang lahir sebelum Jasminah)

Berdasarkan satu sumber yang lain pula, penghijrahan Mbah Kiyai Asif ke Tanah Melayu bermula dengan menjejakkan kaki beliau di Pulau Pinang melalui penyamaran beliau sebagai seorang askar British atau Jerman (?). Beliau menemui Mbah Aminah yang berasal dari Jogjakarta @ Semarang di atas sebuah kapal yang kemudiannya mengambil Mbah Aminah sebagai isteri. Dikatakan juga anak sulung iaitu Mbah Unah telah lahir di Pulau Pinang sebelum berhijrah ke Perak. Sesuatu yang menarik untuk dikaji ialah kekerapan Mbah Asif sering berpindah-randah selain mengunci identiti beliau yang sebenar. Mungkin juga ada benarnya, ketika zaman itu kehidupan sebagai penentang penjajah sentiasa tidak aman dan mungkin dibayangi perasaan diburu dengan musuh-musuh yang dia sendiri tidak diketahui (termasuk daripada bangsa sendiri). Semua peristiwa ini dirasakan berlaku pada sekitar akhir 1890an sehingga awal 1900an yang kemudiannya membawa penghijrahan Mbah Asif ke Kampung Selabak.


Ciri-ciri fizikal dan perwatakan Mbah Kiyai Asif seperti yang diceritakan.

  1. Seorang yang kidal (tangan kiri)
  2. Sentiasa membawa tongkat ketika berjalan.
  3. Tidak bertutur dengan bahasa Jawa biasa tetapi menggunakan Bahasa Banten (http://id.wikipedia.org/wiki/Bahasa_Banten)
  4. Gaya duduk bersila agak unik iaitu dengan salah satu tapak kakinya menumpang di atas betis.
  5. Tak pernah pakai seluar panteloon. Dia pakai kain sarung, baju labuh (dalam nya seluar panjang jerut) dan berserban putih atau kadang-kadang songkok putih.
  6. Tak pernah kerja kasar seperti menyangkul, menebas, menukang rumah dan lain-lain.
  7. Ketika makan, Bah Nyai kena sentiasa menunggu sehingga selesai.
  8. Cucu-cucu tak berani jalan "gedobrakan" jika dia ada di rumah atau sedang tidur.
  9. Kalau beliau sedang berjalan orang-orang yang naik basikal akan turun, salam kat dia dulu, minta permisi dulu, baru berani naik basikal semula.
  10. Kalau beliau nak leraikan orang sedang bergaduh, senang aje, dia belum sampai, nampak aje kelibat dia orang sudah takut. Tak jadi gaduh.
  11. Orang kampung tak berani membantah atau kata jangan kepada beliau. Pernah orang kampung buat pesta, buat pentas di padang sekolah, dan buat persembahan Malam Anika Warna. Masa itu dia tak ada dikampung. Alih,alih dia balik. Dia pun marah !. Malam tu mainlah juga sebab dah dibuat.Tengah syok main, main..alih alih pentas tu roboh menyembah bumi.Habis lampu-lampu gasolin pecah semua.

Seperkara yang menarik untuk dikongsi, Mbah Kiyai Asif yang pernah bekerja di Ladang Tebu Batu Lima pada tahun 1885 bermula menjadi buruh biasa sehingga lah bertukar menjadi mandur, ketua dan ‘Dresser’ di hospital ladang kerana dikatakan beliau pandai menggunakan ubat bius, pandai menjahit luka, pandai dan pandai "dressing", malah mahir untuk menyunat (mengkhatankan) orang juga!

Sebenarnya Mbah Kiyai Asif banyak kebolehannya yang boleh kita kongsi bersama, antaranya ialah;
  1. Ilmu Agama
  2. Ilmu Kebatinan
  3. Ilmu Persilatan.
(Nota: Masih berusaha untuk mengumpul fakta-fakta)

Selain itu, beliau juga mahir dalam mengayam seanika benda seperti bakul, tampah, nyiru, tikar dari mengkuang purun, pandan, buluh dan rotan.

Dikatakan juga, Mbah Kiyai Asif pandai mengadun dalam pembuatan kopi. Mungkin ada betulnya juga jika dilihat daripada asal usul beliau dari tanah Jawa yang terkenal dengan perladangan kopi. Malahan kebun kopi juga menjadi jadi salah satu sumber rezeki orang Kg. Selabak masa itu sebelum terkenalnya Selabak dengan kebun nenas. Ramai yg tanam dan jual biji kopi yang dah diproses tapi belum jadi serbuk kopi.

Mbah kiyai Asif juga mempunyai kebolehan menjahit baju dan membuat buat sabun buku macam sabun Cap Topi zaman dulu.

Fakta berkaitan dengan meninggal dunianya Mbah Kiyai Asif agak kabur dan tidak ada sokongan yang kuat. Namun, diyakini bahawa beliau telah menemui penciptaNya pada usia 104 tahun iaitu hari Jumaat, jam 4.30 petang pada tarikh 15 Desember 1959 bersamaan dengan 27 Rabiul Akhir 1279 di rumah anak sulung beliau, Hajjah Unah. Beliau dikebumikan di tanah Perkuburan Masjid As-Saadah, Kampung Selabak, Teluk Intan.

Kini, pusara beliau masih boleh kita temui di Kampung Selabak. Cukup mudah untuk kita mengenali pusara beliau. Jika kita pergi ke tanah perkuburan di sana kubur paling terkehadapan sekali di kawasan perkuburan tersebut dan kelihatan seolah-olah berkembar adalah pusara milik Allahyarham Mbah Kiyai Asif bin Kariani dan Allahyarham Mbah Aminah bt Abdullah.

KIYAI ASIF BIN KARIANI (1855 - 25.12.1959)


Sumbangan dan Jasa

Jasa terbesar beliau terhadap masyarakat di Kampung Selabak adalah dalam memastikan syiar dan syariat Islam sentiasa subur di penempatan kampong ini. Beliau merupakan orang terpenting dalam tertegaknya Al Madrasah At-Tarbiyyatud-Diniyyah di Selabak. Madrasah yang berfungsi sebagai sekolah agama rakyat ataupun ini dikenali sebagai pusat pengajian pesantren pada masa itu dibangunkan secara gotong royong (atau ‘sambatan’ dalam istilah Bahasa Jawa) pada tahun 1912. Didirikan hasil daripada derma @ wakaf @ ‘urunan’ daripada orang ramai, anak-anak selabak mendapat pendidikan secara informal seperti mengaji duduk bersila, belajar mengaji "Turutan"(Juz 'Amma dan Kitab Perukunan (Fiqh ringkas) dan lain-lain.

Selain itu, aktiviti ko-kurikulumnya juga berteraskan aktiviti kemasyarakatan seperti bersilat dan ‘kerigan’, iaitu aktiviti komuniti seperti menggali parit, menebas dan sebagainya. Selain beliau, antara guru-guru agama yang pernah menabur jasa ialah Haji Abdullah (Allahyarham) iaitu anak beliau dan Haji Mahyuddin (Allahyarham).
Pusat ilmu ini mula meniti zaman suramnya apabila berkembangnya sistem pendidikan konvensional yang diperkenalkan oleh kerajaan pada masa itu.

Namun, ada usaha untuk mempelbagaikan fungsi madrasah antaranya dengan mengadakan ‘kelas dewasa’ (ala-ala filem Pendekar Bujang Lapok) yang diusahakan oleh Ustaz Saim @ Ahmad iaitu cucu beliau. Setelah sambutan yang diterima semakin dingin, Mbah Kiyai Asif mula menjadikan madrasah sebagai tempat beruzlah dan mendalami amalan kerohanian di penghujung usianya. Setelah beliau meninggal dunia, madrasah tersebut terus hilang fungsi dan akhirnya ditutup. Pernah suatu ketika pada tahun 1960an adanya usaha untuk membina dan mengimarahkan semula madrasah tersebut atas usaha Mbah Junun @ Yunus (menantu), Ustaz Ahmad @ Saim (cucu), Hj. Mahyuddin, Hj. Akhyar dan lain-lain.  Tetapi tidak diketahui puncanya mengapa cadangan tersebut akhirnya terbengkalai dan terus terkubur begitu sahaja.

(Kredit buat Paman Khalid bin Abdullah kerana banyak menyumbangkan fakta untuk dimuatkan diblog ini)

Sebarang sumbangan maklumat dan foto berkaitan keluarga amat dialu-alukan. Sila hantarkan ke anakcucumbahasif@yahoo.com. Kongsi-kongsikan ya!

Data salasilah




Name:




Email Address:




Generasi Pertama

Muhammad Asif b. Kairani



Pilih Generasi Kedua

Hjh Onah

Hjh Jasminah

Hj Ahmad Sidek

Hj Abdul Hamid

Hj Abdullah Siam



Isikan Nama Generasi Ketiga:




Isikan Nama Generasi Keempat:




Isikan Nama Generasi Kelima (Jika berkenaan):




Isikan Nama Generasi Ke enam (Jika berkenaan) :




Isikan Nama Generasi Ke Tujuh (Jika berkenaan) :




Anak yang ke:




Daripada jumlah adik beradik:




Masukkan maklumat tentang keluarga :









This HTML form was created by Freedback.

Khas Untuk Tukang Komen di FB

 

Site Info

Followers